Uji Validitas Pengembangan Komik Digital untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMAN 1 Mananggu
Main Article Content
Abstract
Comics are one of the learning media that can help students' understanding and improve student learning outcomes. Preliminary analysis found the limitation of Biology learning media used in SMAN 1 Mananggu. The research objective was to find out the results of the validation test for the development of digital comic-based learning media. This research is R&D (research and development). The procedure used in this study is the Borg & Gall procedure, modified by Sugiono, using 7 stages out of 10: potentials and problems, gathering information, product design, design validation, design revision, and product revision. The results of the validation test for material experts were 96,7%, media experts 94%, and linguists 90%. It is implied that Biology comic media especially in mitotic cell division concept feasible to use.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adinata, I. W., Maharta, N., & Nyeneng, I. D. P. (2015). Pengembangan komik pembelajaran fisika berbasis desain grafis. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 3(5), 119489.
Adinata, I. W., Maharta, N., & Nyeneng, I. D. P. (2015). Pengembangan Komik Pembelajaran Fisika Berbasis Desain Grafis. 3(5), 109–117.
Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model media pembelajaran e-komik untuk SMA. Jurnal Kwangsan, 6(1), 43. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n1.p43-59
Afifah, N., Aini, K., & Isnaini, M. (2018). Hubungan media pembelajaran komik dengan motivasi belajar siswa kelas vii pada materi sistem organisasi kehidupan. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 4(1), 9–13. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v4i1.1728
Aswirna, P. (2017). Pengembangan Komik fisika sebagai media pembelajaran fisika di kelas viii mtsn 1 lubuk basung. Natural Science Journal, 3(1), 359-363.
Dewi, E. C., & Isroah. (2016). Pengembangan media pembelajaran akuntansi pada materi jurnal penyesuaian untuk siswa kelas XI. Jurnal Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 5(7), 1–11.
Gall, M. D., Gall, J. P & Borg, W. R. 2003. Education research: An introduction, 7 th Eddition. Boston: Allyn & Bacon
Juneli, J. A., Sujana, A., & Julia, J. (2022). Pengembangan Media pembelajaran komik digital pada penguasaan konsep peserta didik sd kelas V. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1093. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i4.9070
Kristiyanto, D., & Rahayu, T. S. (2020). Development of comic media on learning theme 7 sub- theme 4 in third grade elementary schools. International Journal of Elementary Education, 4(4).
Noer, R. Z., & Abrori, F. M. (2018). Pengembangan Komik pembelajaran pada materi bumi dan alam semesta untuk siswa sekolah dasar kelas VI di SDN Utama 2 Tarakan dan SDN 17 Tarakan. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 59–69. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1A.2350
Puspawati, D. A. (2023). Media pembelajaran komik biologi untuk peningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan berpikir kreatif. Widya Accarya: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra14(1), 58-65.
Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2019). Efektivitas penggunaan media komik digital (cartoon story maker) dalam pembelajaran tema selalu berhemat energi. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 2(1). https://ejournal.unugha.ac.id/index.php/pancar/article/view/195
Udayani, N. K. R. T. K., Wibawa, I. M. C., & Rati, N. W. (2021). Development of e-comic learning media on the topic of the human digestive system. Journal of Education Technology, 5(3), Article 3. https://doi.org/10.23887/jet.v5i3.34732
Wijaya, S. N., Johari, A., & Wicaksana, E. J. (2020). Pengembangan media pembelajaran komik digital berbasis karakter hero indonesia pada materi sistem peredaran darah.Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(2), 67-78